21 dec. 2009

Utmaning 11 kortinspiration

Så har det blivit dags för årets sista utmaning på kortinspiration.
Nyårskort utan kuvert var temat.

Bloggmamman skrev så här:
Utmaningen består i att ni ska göra ett enkelt (inte enkelt som i simpelt, utan motsatsen till dubbelt) nyårskort som ska kunna skickas som vykort utan kuvert. Det gäller alltså att tänka till en gång extra vad man använder för dekorationer, så att allt klarar posthanteringen.

Och då vart mitt kort så här:


Det var en lite svår utmaning detta med att göra ett kort som ska fungera både som kuvert och kort.
Jag använde mej av beige cardstock och mönstrat papper från DCWV. Jag skar till två stycken likadana mönstrade papper som jag sedan limmade ihop så att de räta sidorna syns. Sedan vek jag det på mitten. Jag tog den beiga cardstocken och gjorde som ett skärp av och med korsettsnörning baktill. På det limmade jag lite blingpapper och sedan en liten bit av den beiga cardstocken så att man kan skriva adressen.

Nyårshälsningen är egentligen en stämpel där det både står god jul och gott nytt år men jag färgade bara in nyårshälsningen med svart stämpelfärg och stämplade samt embossade efter det. Runt omkring hälsningen så stämplade jag swirlen från Heindesign. På valda delar av den lade jag pearlmaker i svart. Klistrade på lite blingpapper som jag stansat ut med scallopedstansen från fiskars och sedan ett beiget band på det.







Ja det var mitt nyårskort det!
Nu vill vi se Era uppladdade kort på Kortinspiration också :)

16 dec. 2009

Det där med mistel....

Jag var ju inne i stan och fikade med några goa tjejer här för ett par veckor sen. Passade då på att handla mistlar på medborgarplatsen. Jättefina mistlar. Ända tills 4 dagar senare då det ser ut som en torkad kanelstång med några russin påklistrade. Nä.....då kan man inte förvänta sej någon kyss under misteln inte.
Det var bara att plocka ner mistlarna och kasta i tunnan. Precis som Sverker brukar göra *hihi*
Men nu!!
Nu har jag köpt konstgjorda mistelkvistar. Dessa ska jag hänga upp i varenda dörrhål i hela huset för nu ska det j-lar i mej bli grovhångel här hemma!
Hör du det Kronblom??!!

Se så fina kvistarna är! Och de ser verkligen helt äkta ut....eller ja....iallafall nästan då....



Nu ska jag gå och lägga mej för som det ser ut nu så måste jag kliva upp 15 minuter tidigare om jag ska hinna få fram bilen tills jag börjar jobba.
Fridens liljor på er!

13 dec. 2009

Decoupage så här i juletid :-)

Tänkte att jag skulle visa lite mer i decoupageväg.
Här är ett vanligt genomskinligt glasfat från Ikea som jag gjort decpuoage på:



Servetterna är från Panduro.



Krackeleringsmedel ger en häftig effekt av att glaset ser sprucket ut.


Gjorde också ett par kylskåpsmagneter. Detta är fotoramar från IKEA som jag har delat på och gjort decoupage med bokmärken. Eftersom fotoramarna höll fotot mellan sej med magneter så funkar dessa alldeles utmärkt att använda som kylskåpsmagneter
:-)


Som du ser så är de ganska tjocka:


Man kanske skulle ta och lägga ihop allt till en julklapp?
Lite cellofan runt och en stor rosett så borde saken vara "biff".



Ha en jättetrevlig lucia!
Här står granen så grön och grann i stugan :-)

10 dec. 2009

Tänt vare här!

Häromdagen så gjorde jag ett ljus. Eller jag gjorde inte själva ljuset ....men fixade till det kan man säga.
Jag använde mej av en servett, lite bakplåtspapper, värme, pearlmaker och ett band...och VOILA!:



Voila igen!



And one more time....voila:



Ljusfatet gjorde jag för ett par år sedan. Det är ett helt vanligt genomskinligt ljusfat från IKEA som jag först använt primer på.Efter det så satt jag fast motivet med decoupagelim, sen akrylfärg. Efter det krackeleringsmedel och efter det ytterligare en akrylfärg. Sen brände jag det i ugnen och då vart det så där! :-)



Guldtrådarna som ligger runt ljuset är metalltråd. Detta ska man väl inte ha kvar när ljuset brunnit ner en bit för man måste ha respekt för elden....fast som dekoration tyckte jag det vart rätt fint.



Nu ligger det till på det här lilla viset att jag fick hem en stämpel idag som faktiskt ropar på mej nerifrån mitt pysselrum nu. Måste gå dit och höra vad den vill ;-)
Ha en bra kväll allihopa för det kan ni ge er på att jag ska ha!

8 dec. 2009

En liten teburk

Tittade in på Papprikas blogg och såg att någon gjort en telåda. Beskrivningen fanns ju där också... :-)
Men sussilull ville inte göra en sån låda för pås-te utan en för lösviktste.
Sagt och gjort.
Jag gjorde två lådor :-)
En i papper som man kan ha utanpå och en i acetat som man kan ha inuti och så att aromen stannar kvar.



Snögubbarna är från Panduro och dessa har jag fått från Creamaria (tack Maria).
De mönstrade pappren är från Inkido.



På locket använde jag mej också av Martha Stewarts stjärnstans som jag köpt hos Skapa Hobby



Jag satte ett mörkbrunt band runt hela lådan för att få en kontrastfärg.



Stämpeln är från Inkido och den har jag embossat med Magnolias ep-pulver.



Ja så vart min "telåda".
Sov nu riktigt gott för det ska jag!

7 dec. 2009

Kortinspiration utmaning nr 10

Denna gången är utmaningen att göra ett kort enligt bingobricka:



De här brickorna är ju jättebra att ta till när inspirationen tryter. Bestäm färger och sen vilken rad på brickan du ska ta och så är det bara att köra igång....

Vår "bloggmamma" Creamaria skrev så här:
Nå, vad är det nu ni ska få göra? Jo, ni ska göra ett julkort. Så klart, i dessa tider. ;) Men ni får inte använda precis vad som helst till kortet. Ni får välja EN vågrät, lodrät eller diagonal rad i följande bingobricka. Alla saker i den rad ni väljer ska vara med på kortet. Utöver de sakerna får ni använda enfärgat och mönstrat papper, men inget annat. Det fixar ni lätt som en plätt. :)

Här är mitt bidrag:



Jag använde mig av den vågräta raden längst ner. Akrylfärger har jag använt på chipboarden. Har lagt flera olika nyanser av lila och sedan på det inkat kanterna med Chestnut Roan. Även kanten på motivet är målat med akrylfärger. Blommorna och bladen kommer från Inkido och är brushade med lite Chestnut Roan samt lila akrylfärg. Som motivstämpel använde jag mig av Kortstugans änglar som jag tycker är helt bedårande söt.





Jag gjorde inte ett regelrätt julkort i den bemärkelsen att jag satte en tomte på utan jag tycker att änglarna är lite jul...*hihi*
Texten God jul och gott nytt år finns stämplat inuti kortet.
Kan ändå känna ett uns av jul i kortet.....kan inte Ni??

6 dec. 2009

Yiiihhaaaaa!

Kolla här:



Den här stämpeln har jag vunnit!!
Tjohooooo va bokmärken jag ska göra nu :-)
Vinsten är från Scraphörnan och deras senaste release av stämplar.
*sjunger*
Jag är så lycklig ...jag är så lycklig...jag är så lycklig... måndag, tisdag, onsdag, torsdag fredag me´....jag är så lycklig (pippi för de som inte känner till den sången ;-))

Tack Marit och jag lovar ladda upp bokmärken så du får se !
*fortsätter att sjunga medan jag loggar ur*

5 dec. 2009

Ett litet kort...

..gjorde jag till Skapa Hobbys tävling som var förr-förra veckan. Gulliga Nina vann med sitt jättefina kort.
Så här såg mitt ut:



Eftersom de hade en Inkidodag så skulle även kortet vara inspirerat av Inkidomaterial.



Jag kan ju inte hjälpa det men jag är ju ett "fan" av Inkido :)

Nu ska jag gå och packa baddräkten för ikväll ska vi på middag!
Ehhh...hur lät det där då? :0
Ha en bra kväll!

3 dec. 2009

Säg välkommen till Beata

Beata föddes häromdagen och har nu gjort sej hemmastadd hos oss ;-)



Hon busar till det ibland...här hittade jag henne hängandes bredvid öppna spisen....



Det är första gången jag virkar en liten mus på det här sättet och jag törs nog lova att det var sista också för fy va mycket montering det var :-(

Nu måste jag till affärn....har lite projekt som jag måste prova ;-)
Vad för projekt?
Ja kanske jag visar det... i morrn
Kramen

1 dec. 2009

Så jä-la nice!

Har varit ute och gått en rask promenad i kylan *brr*. Det var jättekallt och jättehalt. När jag kom in kastade jag mej in i duschen. Duschade varmt *mys*
Kronblom hade tänt brasan och efter att jag visat er en liten ask så ska jag sätta mej i fåtöljen vid brasan och njuta av en god kopp kaffe...eller näe...inte så god för jag köpte zoegas skånerost och det var så himla .....himla.....mörkt ;-)

Jag var ju på make and take inne på Skapa hobby i lördags med Inkido (mitt favvostämpelföretag för övrigt ;-)). Där visade Lise-lotte hur man vek en ask utan att behöva använda lim.
Både lock och botten.
Min vart så här och här ser du ovansidan på asken. Som sagt allt material hittar du på Skapa Hobby och är från Inkido:







Ja så vart min ask och den var nästan för enkel att göra för att det skulle vara sant...*skratt*

Vi gjorde också en dekorationsstjärna i olika mönstrade papper men den visar jag en annan dag.
Tuotorial på den finns här. Ja nu gott folk så ska sussilull ta sin berömda kopp kaffe och sätta sej vid brasan!
Fridens liljor på er :-)
Free background from VintageMadeForYou