Visar inlägg med etikett Mat o bak. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Mat o bak. Visa alla inlägg

8 aug. 2012

Facklor


Jag köpte två st "facklor" på Plantagen i Södertälje häromdagen.
De ställde jag vid min damm.

De fladdrar sådär fint när de lyser.

Tyvärr kommer inte det fram på bild.



Men ni kan väl låtsas ...

Idag tar jag nog en tripp ner till Nynäshamn och handlar lite fisk.
Här:



Tror den rökta laxen kommer väga upp det dåliga vädret :-)


Vi pratade om att dra ner vagnen till Trosa Havsbad också men vädret ser ju ut att bli sådär så det får bli en annan gång.

6 aug. 2012

Gotlandsdressing

Mums fillibabba

3 aug. 2012

Sådärja

Nu blir det andra bullar.......

:-)

19 juli 2012

Okejrå.....

Ketchup var det.

Blanda ketchup och pepparrot så har du ett JÄTTEGOTT tillbehör t grillat kött :-)

6 mars 2012

Pasta med räksås

Så in i norden gott *slurp*

1 gul finhackad lök (kan uteslutas)
1 pressad vitlöksklyfta
1 msk smör
1 msk mjöl
0,5 krm cayennpeppar
saften från en halv citron
1 msk hummerfond
2 dl creme fraiche
2 dl vatten
räkor ( jag brukar ta en stor förp lyxräkor i lake från willys, färdigskalade)
2 tärnade avocado (kan uteslutas)

smält smör i kastrull eller stekpanna
ha i löken och vitlöken. Fräs ihop
Ha i mjöl och red med vattnet. När det kokat ihop så ha i cremefraiche, citronsaft och hummerfond. Koka ihop.
Häll laken av räkorna (eller skala om du använder färska räkor)och rör ner tillsammans med avocadon i såsen.
Låt allt bli varmt.

Servera med pasta

Som sagt,.... så in i norden gott :-)

10 okt. 2011

Recept på havrebollar

Vissa saker hör bara till att man måste handla på en marknad.

Tunnbröd, cocosbollar, brända mandlar, skorpor och det här:



Tur att jag tog kort på dom för nu är dom slut.
Och de var precis lika goda som vanligt.

Såna här brukar jag också baka. Jag har lagt ut receptet förut men här får ni det igen. Och jag lovar. De smakar precis som dom på bilden.
Slurp

För att du ska lyckas måste du ha en matberedare.

1/2 liter socker
3 msk kakao
1 msk vaniljsocker
Rör ihop detta i matberedaren ett par minuter.

Sen lägger du i
1/2 kg smör (som du finfördelar ner)
3/4 dk kallt kaffe

Kör allt detta i ca 10 minuter. Du får inte köra så länge så att det blir varmt och smöret "smälter". Håll koll.

Sist häller du i:
1 1/2 liter havregryn.

Kör ytterligare ca 7 minuter. Håll koll för som sagt det får inte jobbas så mycket så det blir varmt och smöret smälter.

Går alldeles utmärkt att frysa.

10 aug. 2011

Kladdkakedax!


Så underbart smarrigt.

Ta en stycken tonåring och ställ i köket. Plocka fram bunkar och vispar och förklara de olika orden för tonåringen (som i bästa fall endast kan uttrycken ööööö, aaaaa, ba,va och chill)Ta fram ingredienserna som kakan ska innehålla:

3 ägg
4½ dl socker
2 rågade tsk vaniljsocker
6 msk kakao
1½ krm salt
2 1/4 dl vetemjöl
150 gr smör


Låt en stycken tonåring dela upp allt och sedan blanda (se bild)

Ugnen ska vara på 175 grader

Vispa ägg och socker pösigt
Blanda de torra ingredienserna och rör ned dom i äggsmeten.
Smält smöret och rör ned det i smeten
Smöra och bröa en form (ordentligt med smör). Om du vill kan du lägga en cirkel av bakplåtspapper i botten av formen.
Sätt in kakan i ugnen, längst ner och grädda i ca 45-50 minuter. Kolla gärna lite tidigare för kakan ska inte bli torr i mitten.

Och nu kommer det absolut allra viktigaste!!!

Låt inte tonåringen ta ut kakan från ugnen och säg för guds skull inte till när den är klar. Jag lovar.....det blir inge kvar! ;-)
Lycka till!
Free background from VintageMadeForYou