20 sep. 2009

Heldag på förläggningen

Idag har jag varit vid kustartilleriet :-)
Jag har gått i gångar insprängda i ett berg 30 meter under mark där man såg dagsljuset i periskop:



Namnet på stället är Femörefortet och ligger i Oxelösund.
Logementet under mark rymde 60 man och där fanns allt! Kök, bespisning, sängar:



Det var kallt och fuktigt under jord men på ovansidan var det desto härligare!



Helt otroligt att Sverige ändå var så pass rustade för eventuella krig som vi var.



Jag kan varmt rekommendera en utflykt för den intresserade.
Information om Femörefortet hittar du här

Promenader i underjordiska gångar i all ära men i morse var jag och simmade och badade bastu! Det är ju såååå skönt. Äntligen har jag köpt ett årskort så nu jädrar ska det bli simma av! Nu är det bara Kronblom som ska ha sej ett årskort också....*hehehe*

Ha en bra kväll

Inga kommentarer:

Free background from VintageMadeForYou