23 juli 2009

Tänkte berätta lite om vår resa till Tunisien Sousse. Vi åkte på onsdagen och var där i 8 dagar. Första dagen vart låååång. Vi klev upp 02.40 för att vara på Arlanda kl 04.30. Intog frukost på Arlanda och det gick "bara på" 382:-. Tre smörgåsar, två yalla drickyoughurt och två kaffe. Billigt och bra......not.
Väl framme i Monastir så var det 28 grader och vindstilla och då var klockan 9.15 tunisisk tid. Sen får ni gissa hur varmt det vart mitt på dagen. Jag vågar inte men det var otroligt varmt!
Hotellet hette Nejma (abou nawas nejma) och vid första anblicken av rummet så tänkte vi.....hur ska vi klara detta i en vecka? Jag tror att alla hotell ligger utefter strandpromenaden i Sousse och till stranden flyttar tunisierna på sommaren. De bygger upp som små tält av parasoll och filtar och så bor de där. Detta innebar ju att man absolut inte är själv vid stranden. Hotellet hade en egen liten "plätt" med solstolar men långt ifrån så många som det fanns gäster på hotellet så det var lönlöst att få sängar där.
Man vande sej snabbt vid rummet på hotellet men jag kan meddela att man la ner sin själ i att hålla rent utanför hotellet på gatan och lobbyn mer än att städa i rummen. Tyvärr så var det under all kritik. Maten var helt okej. En fisk och en kötträtt varje dag och ingen av oss vart magsjuk. Jag som annars har en riktigt känslig mage brukar inte klara mej från magsjuka men det gjorde jag här :-)
Här på kortet är utsikten från vår altan på hotellet. Varje natt så var det ett jäkla liv nerifrån strandpromenaden eftersom även stora gatan låg där. Det tutades, visslades i visselpipor och tjoades. Tack o lov så låg vårt rum lite på kanten men fy vad det ska ha låtit för de som bodde direkt mot gatan.
Poolen var skön. Badade 6-8 ggr per dag för det var så himla varmt. Vi fick reda på att en av dagarna hade vi 45 grader. Skönt? Njae.....Sen började det blåsa. Men det var som en fön...*s*.



Summan av kardemumman:
Inget jag rekommenderar för barnfamiljer eller någon som vill ha lugn och ro på sin semester.
Vi är iallfall en erfarenhet rikare och nu ska det bli spännande att se vad Hammamet har att erbjuda i oktober när vi åker dit :-)

Inga kommentarer:

Free background from VintageMadeForYou